Hanomag - Mercedes 206

De lichte bedrijfwagens

Moderator: moderators

WTC 8670

Hanomag - Mercedes 206

Berichtdoor WTC 8670 » Ma Aug 01, 2005 7:03 pm

Hallo,

We zijn vandaag naar een Hanomag-Mercedes 206 gaan kijken. Mijn dochter is gek van een " rond " campertje. Deze was omgebouwd tot camper. heel erg slecht gedaan trouwens. De wagen staat reeds ettelijke jaren stil, en de koppelingsplaat zou vast zitten. Het koetswerk zag er nog betrekkelijk goed uit. Alleen wat roest aan de bevestiging van het verhoogde dak met de originele koets.
Nu zijn we niet zo technisch aangelegd. Daarom onze vraag : wat doe je met een vastzittende koppeling ? Hoe krijg je dit los zonder schade ? Wat kost een nieuwe plaat met toebehoren, zonder werk en met werk.
Hoe kun je de koppeling best vervangen ? Zijn er dingen waar je bij zo'n Hanomag-Mercedes speciaal moet op letten ?
Veel vragen ineens

Groetjes

Bernard

hanomag
Site Admin
Berichten: 93
Lid geworden op: Do Feb 10, 2005 8:23 pm
Locatie: leeuwarden
Contact:

Berichtdoor hanomag » Zo Aug 07, 2005 8:42 pm

Via Nomade is een boel te vinden en anders de Mercedes-Benz dealer in de buurt een offerte vragen

m. rohling

Berichtdoor m. rohling » Do Aug 11, 2005 11:39 pm

Soms heb je geluk en schiet de koppeling los door +- 50 km/u te rijden, koppelijng intrappen en pulserend te remmen met ingetrapte koppeling natuurlijk. eventueel diverse keren hehalen. wel opletten voor overig verkeer en vervang direct koppelingsvloeistof (DOT4) dit doordat remvloeistof hygroscopisch is dwz. dat het water opneemt. water heeft een lager kookpunt als remvloeistof en kunnen zich gasbellen ontstaan tijdens veelvuldig remmen (zeer belangrijk tijdens rijden in de bergen)

Aandacht punten zijn vaak dynamo capaciteit (kamper kun je een zwardere monteren 65A van bv VW polo past ook inplaats van de standaard 35A wel even opletten er zit al een regelaar in de dynamo dus deze kan vervallen (electriche bekabeling moet enigsinds aangepast worden maar is ook geen wereld klus. Opbouw roest(onder voorruit, dorpels, deuren en achter de bumper (dit laatste vaak APK probleem)dit door dat de ophangen boven bouw hier ook zit, rem verschil (grootste probleem bij APK) dit is simpel af te stellen door keurmeester of monteur. Banden maat ( er worden nog al eens grotere banden gemonteerd om een hogere snelheid te bereiken. Chassis is bijna nooit wat mis mee maar pas wel op voor schade door een aanrijding in het verleden

Maar moet je de koppeling toch vervangen.

Het beste is om de motor compleet uit te bouwen samen met versnellingsbak. Als je een beetje handig bent doe je dit in een uurtje of 5 met standaard gereedschap. Wel even de goede maat inbus voor de aandrijf assen opzoeken.

Eerst bediening gassysteem losnemen (2 bouten op kleppendekstel en verbinding tussen brandstof pomp en bediening.

Aanvoerleiding branstof van opvoer pomp losnemen
retour leiding losnememen

koelsysteem aftappen

Accu polen losnemen

electrische bekabeling (olie sensor/koelvloeistof sensor en bekabeling startmotor).

demonteer de startmotor 2bouten 17mm

Aandrijfassen losnemen op de bakkant (Inbus)

demonteer bumper en grill

neem slangen radiator los en verwijder de radiator kompleet met de steun (4 bouten 17mm).
probeer niet de rubbers los te nemen van de radiator deze gaan dan meestal stuk (beter save then sorry).

demonteer lucht toevoer slang (spruitstuk en luchtfilter)

neem spoorstang (onder de bak) los aan 1 zijde en draai deze naar voren in het verlenge van de bus.

demonteer dynamo compleet met steun

demonteer uitlaat (1e stk tussen spruitstuk en demper)
beide spruitstukken kunnen blijven zitten ook word elders anders beweert

verwijder het handrem meganisme compleet (hevel met 2 rollen).

neem koppeling cilinder los van de bak (2 bouten 17mm)

en neem de versnellingspook los van de bak 2 bouten 13 mm en trek het geheel uit de kunstof bus.

zet een stevige garage krik (geen gamma ding) onder het gietijzeren deel van de motor.

demonteer de motorsteun aan beide zijden van de motor en als laatste de versnellingsbaksteun.

licht de motor compleet een klein stukje, trek hem naar voren +- 8 cm en laat het geheel iets zakken. en rol hem er helemaal uit

Neen de bouten los van de versnellingsbak en trek deze inzijn geheel achteruit

neem kopeling los 6 bouten 13 mm en het geheel is los om te vervangen

motage in omgekeerde volgorde

Complete koppelingset kost +- €260 incl. btw deze bestaat uit koppelingsplaat, drukgroep en druklager

kijk ook de motorsteunen goed na kosten nieuw €160 incl btw de rubbers zijn niet los te vervangen om dat deze zijn ingegoten met een ingevulkaniseerde stalen bus.


Terug naar “Hanomag-Henschel F 20 tot F 85”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast