Koplampen LPG etc

De lichte bedrijfwagens

Moderator: moderators

Aryan

Koplampen LPG etc

Berichtdoor Aryan » Ma Mei 15, 2006 10:47 pm

Hallo,

Eerst maar even voorstellen:
Ik ben een in Zweden wonende nederlander die en krijg binnenkort een Hanomag-Henschel die als camper is ingericht, ik geloof dat het een E20 uit 1973 is (lang) maar weet dit niet eens helemaal zeker.

De bus is in zeer goede staat maar heeft een kleine aanvaring gehad en nu 2 nieuwe koplampen/glas nodig, heeft een van jullie tips waar die te vinden? Er passen neem ik aan alleen koplampen van HH of Mercedes 206 op?

Ipv de orginele Austin motor zit er een Volvo B18 benzine motor in (bekend van oa de Volvo Amazone) die ook in heel goede staat lijkt te zijn en prachtig loopt. De vraag is natuurlijk wel hoeveel zo'n benzinebus verbruikt. De Volvo motor kan ook op LPG wel aardig draaien hoewel de uitlaatklepzetels daar ongetwijfelt sneller van zullen gaan slijten. Daarom vraag ik me af of er Hanomags zijn die op LPG rijden en waar die dan de LPG tank hebben gelaten. Onder de vloer naast/tussen het buisen chassis lijkt wel wat ruimte daarvoor?

Ik zag ook dat de achteras geen bladveren heeft zoals ik op sommige foto's heb gezien maar draagarmen met iets dat op torsieveren lijkt?

Gr Aryan

hanomag
Site Admin

Berichtdoor hanomag » Di Mei 16, 2006 7:19 am

Hallo Aryan,

alleen orginele koplampglazen passen op dit model.

En ik ben lichtelijk verbaasd door de vervanging door een Volvo motor, deze staan bekend om hun betrouwbaarheid, dus geen slecht plan en inZweden zijn natuurlijk onderdelen makkelijker te vinden dan Austin Parts.
Om op LPG te draaien is het aan te bevelen om een geharde kop te kopen om extreme slijtage te voorkomen.

LPG wordt vaak gebruikt om te koken, waarbij de tank in de carroserie wordt weggewerkt. waar dat is, is mij vaak niet duidelijk. in het chassis is niet handig i.vm. lage vloer waarbij er te weinig ruimte overblijft( er is nogal een redelijke veerweg)

En er zjin 2 types achterassen, bladveer en torsieveer, beiden zijn mogelijk.

Aryan

Berichtdoor Aryan » Vr Jun 09, 2006 9:57 am

Hallo Hanomag,

Bedankt voor het antwoord! Ik heb de bus inmiddels hier en er zeer goede orginele H4 komplampunits en een knipperlicht (dat ook ontbrak) voor gevonden en gemonteerd, de deukjes in de carosserie voor zijn er ook uit.

Voor de Volvo motor zijn hier idd nog makkelijk onderdelen te krijgen en is ook iets sterker dan de orginele benzine motor.

Ik merkte bij het rijden dat er soms bij veren gas geven en gas los laten soms een tikkend geluid rechts voor in de wielophanging of aandrijfas te horen is, ik weet nog niet wat dat is. Is dat een bekent euvel?

/Aryan

hanomag
Site Admin

Berichtdoor hanomag » Ma Jun 12, 2006 6:34 am

versleten homokineten is vrij normaal bij voorwielaangedereven bussen.

atlantis

Berichtdoor atlantis » Di Jun 16, 2009 9:21 pm

wellicht een late reactie :

LPG en volvo zijn beste maatjes , geen probleem om op gas te rijden .

Terug naar “Hanomag-Henschel F 20 tot F 85”